ČEZ se stává důležitým hráčem na trhu s internetovým připojením. Akvizicemi regionálních providerů, jako je WMS a Edera Group, navyšuje počet zákazníků ČEZNETu na více než 100 000. Strategie ČEZ se zaměřuje na poskytování vysokorychlostního optického internetu v regionech s vlastní infrastrukturou, čímž posiluje svou pozici na trhu „poslední míle“.
Energetický gigant ČEZ nezahálí a poslední dobou výrazně posiluje své aktivity v oblasti poskytování internetového připojení. Prostřednictvím své dceřiné společnosti Telco Pro Services, která se zabývá telekomunikačními službami, uskutečnil sérii strategických akvizic regionálních poskytovatelů internetu. Nejnovějším přírůstkem do rychle se rozrůstajícího portfolia ČEZ je mostecká společnost WMS.
Akvizice WMS sice z hlediska velikosti nepatří mezi ty nejvýznamnější, pro ČEZ ale představuje strategicky zajímavý krok. Mostecká firma totiž působí v regionu, kde má ČEZ dobré předpoklady pro rozšíření vysokorychlostního optického internetu díky vlastním optickým sítím. WMS aktuálně obsluhuje zhruba 6 000 zákazníků, kterým nabízí připojení k internetu, IPTV, telefonní služby a datové prostory.
V Mostu provozuje optickou síť s rychlostí až 2 Gb/s, v Litvínově, Lounech a okolí pak disponuje bezdrátovou sítí s rychlostí až 300 Mb/s. Strategie ČEZ v oblasti internetu je jasně daná – stát se klíčovým hráčem na poli „poslední míle“, tedy v segmentu poskytování internetového připojení koncovým zákazníkům v lokalitách, kde k tomu má firma dobré předpoklady.
Cílem není budovat celonárodní síť, a konkurovat tak například Cetinu z portfolia PPF, ale spíše zkvalitnit internetové služby v regionech, kde je to díky existující infrastruktuře snazší a ekonomicky výhodnější. Zákazníkům v takových oblastech chce ČEZ nabídnout vysokorychlostní optický internet s rychlostí až 1000 Mb/s.
Za nejvýznamnější akvizici ČEZ v oblasti internetu lze považovat nákup společnosti Edera Group, za níž energetický kolos zaplatil částku v řádu vyšších stovek milionů korun. Pardubická Edera patří mezi deset největších regionálních poskytovatelů internetu v Česku.
Aktuálně působí ve více než 500 městech a obcích na Vysočině a ve východních Čechách a obsluhuje úctyhodných 30 000 domácích a 4 000 firemních zákazníků. Po začlenění Edery vyskočí počet klientů ČEZNETu už na více než 100 000.
Mohutný vstup ČEZ do segmentu poskytování internetu není na trhu žádným ojedinělým úkazem, spíše součástí dlouhodobého trendu postupné konsolidace. V minulých letech byla nejvýraznějším hráčem v této oblasti investiční skupina Kaprain.
Ta postupně vybudovala velkého providera Nej.cz, kterého později prodala do rukou Cetinu ze skupiny PPF. Další konsolidační aktivity vyvíjel také Nordic Telecom, který nyní zvažuje prodej části svých aktivit pod značkou Nordic Telecom Regional. Řada menších regionálních poskytovatelů se tak stává cílem akvizic větších hráčů, ať už z důvodu generační obměny zakladatelů nebo kvůli rostoucí regulatorní zátěži.
Dá se očekávat, že ČEZ bude v nákupech pokračovat všude tam, kde se naskytne příležitost posílit jeho pozici na trhu vysokorychlostního internetu. Zástupci firmy to dávají jasně najevo a podle vlastních slov se chtějí stát „symbolem kvalitního optického internetu“ a svou nabídku hodlají rozšiřovat o další lokality, kde pro to mají dobré předpoklady.