Rychlost.cz Články Satelity Starlinku mohou být nebezpečné. Podle bývalé fyzičky NASA narušují magnetické pole Země

Autor článku: Jakub Janíček | 24.04.2024

Ambiciózní projekt Starlink od SpaceX, který má přinést vysokorychlostní internet do celého světa pomocí satelitů, čelí kritice kvůli potenciálním dopadům na zemské magnetické pole. Studie bývalé fyzičky NASA Dr. Sierry Solter-Hunt upozorňuje na rizika spojená s narůstajícím počtem satelitů a jejich odpadu na oběžné dráze. Vodivé částice mohou narušit magnetosféru, která chrání Zemi před škodlivým kosmickým zářením.

Ilustrační obrázek

Elon Musk a jeho společnost SpaceX se svým projektem Starlink slibují přinést vysokorychlostní internet do všech koutů světa. Přestože tento ambiciózní plán zní lákavě, bývalá fyzička NASA Dr. Sierra Solter-Hunt ve své nejnovější studii varuje před možnými negativními dopady této satelitní konstelace na magnetické pole Země.

Tisíce satelitů od Starlinku už obíhají kolem Země

SpaceX již vypustila na oběžnou dráhu Země více než 5 500 satelitů Starlink a v budoucnu plánuje tento počet ještě výrazně navýšit. Satelity operují na nízké oběžné dráze (LEO), což podle společnosti umožňuje nižší latenci a rychlejší přenos dat. Masivní počet satelitů je však dle Dr. Solter-Hunt potenciálně nebezpečný.

Studie předložená v prosinci 2023 poukazuje na to, že SpaceX spaluje v atmosféře Země více než 1,3 tuny satelitního odpadu za hodinu. Tento odpad vytváří na oběžné dráze vrstvu vodivých částic, která by mohla narušit zemskou magnetosféru. Magnetické pole Země je přitom klíčové pro udržení atmosféry a ochranu před škodlivým kosmickým zářením.

Hrozba pro budoucnost vesmírného výzkumu

Pokud se počet satelitů na oběžné dráze bude i nadále zvyšovat, mohlo by to podle Dr. Solter-Hunt vést k jevu známému jako „atmospheric stripping“, který je odpovědný za nehostinné podmínky na Marsu a Merkuru.

Studie varuje, že při dosažení počtu 100 000 satelitů by mohlo být již příliš pozdě situaci zvrátit. Kromě toho mohou satelity Starlink představovat překážku pro budoucí vesmírný výzkum. Ačkoliv projekt Starlink slibuje revoluci v oblasti vysokorychlostního internetu, je třeba pečlivě zvážit jeho potenciální dopady na naši planetu.

Již zmíněná Dr. Solter-Hunt apeluje na intenzivní výzkum v této oblasti, aby bylo možné lépe porozumět důsledkům narůstajícího počtu satelitů na oběžné dráze Země, a dalo se tak předejít možným katastrofickým scénářům.

Hledáte rychlý a spolehlivý internet? Zadejte adresu a vyberte si.
Vyplňte adresu přípojky (ulice a č.p.):

Vodafone jako jediný operátor v ČR spojil síly s Prima+. V souvislosti s tím 21. května přejmenoval svou internetovou televizi na Vodafone TV+. Uživatelé automaticky získají tarif Prima+ PREMIUM s přístupem k více než 2 000 českým i zahraničním titulům. Předplatné je vyjde na 220 až 390 Kč měsíčně.

Fanouškové kvalitní filmové a seriálové zábavy mají k dispozici další kanál plný nestárnoucích titulů, a to Warner TV. Za jeho spuštěním stojí mediální gigant Warner Bros. Discovery, který divákům přináší to nejlepší ze své bohaté knihovny. Těšit se můžete na trháky, jako je Blade Runner, ale i oblíbené superhrdiny z dílny DC. Jak Warner TV naladíte a co vše od ní můžete očekávat?

Internet se mění a hrozí, že se z něj stane „zombie“ plné automaticky generovaného obsahu. Tento fenomén, označovaný jako „slop“, je tvořen texty a obrázky generovanými umělou inteligencí bez lidského dohledu. Slop je nebezpečný zejména proto, že často obsahuje nepravdivé informace, které mohou být matoucí a zavádějící.

Google Bard (Gemini) a ChatGPT-4 jsou dva nejpokročilejší jazykové modely umělé inteligence. Jak se od sebe liší a co vše dokážou? Přečtěte si naše porovnání obou AI nástrojů a zjistěte, který z nich je pro vás tím pravým pomocníkem, ať už se chystáte AI využívat při práci nebo jste jen zvědaví, co vše umí. Prozkoumejte dostupné funkce, kvalitu výstupů i cenové rozdíly.

T-Mobile hlásí silný růst spotřeby dat a další investice do 5G sítě. Zákazníci T-Mobile stále více využívají mobilní data, jejichž spotřeba meziročně vzrostla o 33,2 %. Společnost pokračuje v masivních investicích do digitalizace a výstavby ultrarychlých 5G sítí, kdy pokrytí obyvatel 5G signálem dosáhlo 85 %, a do konce roku 2024 plánuje pokrýt přes 90 % populace.