Proměna komunikačních návyků Čechů během svátků 2024 přináší nečekané trendy. Data zveřejněná společností Vodafone ukazují výrazný odklon od tradičních forem komunikace – počet SMS klesl o 14 % a počet hovorů o 3 %. Nárůst datové spotřeby byl během Vánoc minimální.
Tuzemský telekomunikační gigant Vodafone zveřejnil zajímavá data o komunikačních návycích Čechů během svátků 2024. Zatímco v předchozích letech jsme byli svědky dramatického nárůstu datové spotřeby, letošní statistiky odkrývají nečekané trendy.
Podle nejnovějších údajů počet odeslaných SMS zpráv klesl o 14 % na 4,4 milionu. Překvapivým zjištěním však je, že ani datová spotřeba nezaznamenala očekávaný boom – vzrostla pouze o 3 % na 2 190 TB. To je výrazný odklon od předchozích let, kdy jsme byli zvyklí na dvouciferné nárůsty.
Zajímavá data nabízí také timing komunikačních aktivit. Zatímco během běžných dnů vrcholí telefonní provoz v odpoledních hodinách, na Štědrý den byla síť nejvytíženější mezi 10. a 11. hodinou dopolední.
Výraznou proměnou prošla i struktura mezinárodních hovorů. Více než polovina všech zahraničních telefonátů směřovala na Ukrajinu. V předválečném období jejich poměr tvořil jen 1 %. Slovensko, tradičně silná destinace, zaznamenalo pokles na přibližně pětinový podíl z původních 40 %.
V kontrastu s vánočními dny přinesl Silvestr 2024 zajímavý paradox. Zatímco datová spotřeba vystřelila o působivých 24 % vzhůru, počet SMS zpráv opět klesl, tentokrát o 4 %. Celkový počet silvestrovských hovorů dosáhl téměř 16 milionů, což představuje 8% nárůst oproti předchozímu roku.
Jak je možné vidět, tradiční formy komunikace ustupují do pozadí, ale ani nástup datových služeb už nemá tak strmou křivku jako v minulých letech. Zdá se, že český komunikační trh vstupuje do fáze větší vyváženosti mezi různými formami komunikace.