Je to klasický zákon schválnosti. Internetové připojení celou dobu funguje spolehlivě, bez problémů. Když zrovna nutně potřebujeme internet použít, nenačte se ani e-mailová schránka. Nepropadejte panice. Mnohdy si dokážete poradit sami a problém vyřešit. Důležité je postupovat systematicky a objevit, kde problém vznikl.
Často se jedná o maličkost, například vypadlý kabel, nebo problém s routerem. Zda je přiváděn do zařízení signál, zjistíte podle ikonky v pravém dolním rohu monitoru. Pokud je u ikonky monitoru vykřičník ve žlutém trojúhelníku, je místní síť funkční, ale spojení se nepodařilo navázat.
Je-li ikonka monitoru v pořádku, na vině může být chybné nastavení firewallu. Zkontrolujte ho jak v panelu nastavení, tak v antivirových programech. Objeví-li se na ikonce červený křížek, je problém většinou v síťovém hardwaru, tedy v nefunkčním (nebo omylem vypnutém) routeru. Příčinnou může být také poškozený kabel, nebo nefunkční síťová karta. Zamyslete se také nad tím, jestli jste od posledního funkčního připojení neprováděli instalaci nových programů a nestahovali aktualizace.
Určitě už jste zaslechli často opakovanou radu: „Vypni, počkej a znova zapni, třeba to naskočí.“ Právě restart všech jednotek (nejen počítače, ale i routeru a dalších připojených zařízení) nezřídka pomůže problém vyřešit. Používejte běžných postupů pro restart. U routeru většinou postačí odpojení od elektrického napájení. Nepoužívejte zbytečně tlačítko pro restart, které by vás u některých modelů mohlo připravit o kompletní nastavení. Před restartem pečlivě zkontrolujte uložené posledních operací a editovaných souborů, abyste zabránili nežádoucí ztrátě dat.
Pokud problém přetrvává, vyhledejte zaručeně funkční a nepoškozený kabel. Pozor na křehké koncovky. Když bude v takovém případě připojení k internetu fungovat a při běžném zapojení stále ne, proveďte kontrolu kabelů a propojení. Problémem může být přiskřípnutý a přerušený kabel.
Vhodným testem je ověření pingu. Oč se jedná? Ping nám ukáže, zda je síť průchodná tím, že odešle dotaz a čeká na odpověď. Spuštění provedeme z příkazové řádky, do níž (do vyhledávacího políčka) napíšeme příkaz „cmd“ a stiskneme klávesu ENTER. Potom provedeme spuštění programu zadáním příkazu s vložením cílové IP adresy routeru. Tu můžeme zjistit z routeru nebo od správce, který prováděl nastavení sítě. Měli bychom ji tedy mít někde uloženu. Pokud obdržíme chybové hlášení, či zprávu o nedostupnosti cílového hostitele, není program schopný svůj protějšek úspěšně kontaktovat. Potom už se raději obrátíme na odborníka, nebo se obrátíme na zákaznickou podporu poskytovatele připojení.
Zákaznická podpora je poradenskou službou. Pomáhá přes telefon s instalací nových zařízení a nastavením. Bohužel občas trvá, než se přes automatické odpovědi dostaneme k pracovníkovi, který nám poradí. Služba samotná bývá zdarma a většinou je dostupná nonstop. Kam se obrátit v případě problému u nejrozšířenějších poskytovatelů?
Výpadky připojení internetu nejsou v České republice častým jevem, a proto ve většině případů stačí počkat. Pokud máte mobilní připojení a sociální sítě, máte možnost snadno dohledat, zda-li připojení nefunguje pouze vám, nebo se jedná o plošný problém. Mnoho uživatelů hlásí výpadek například na Twitteru. Volat v takovém případě na zákaznickou podporu je zbytečné. O plánovaných výpadcích informují poskytovatelé na oficiálních webových stránkách.