Bezplatné a spolehlivé připojení k internetu je při cestování vlakem skutečně žádoucí. Můžete se v klidu věnovat práci, nebo komunikovat na sociálních sítích. V současné době se připojení k internetu u rychlíkových spojů považuje za samozřejmost a výrazně se zvýšila rychlost i stabilita nabízeného připojení.
České dráhy plánují rozšířit stávající připojení o další stovku spojů, v současné době nabízí kvalitní Wi-Fi signál na přibližně šesti stovkách spojů. Ve srovnání například s Německem jsou na tom České dráhy překvapivě dobře. U našich západních sousedů je internet jen v expresních soupravách ICE, kde je navíc připojení často zpoplatněno.
České dráhy pro zabezpečení kvality a stability signálu využívají ve většině vlaků několika karet od všech operátorů, u připojení ovšem dochází k občasnému snížení přenosové rychlosti nebo výpadku signálu v místech se špatným pokrytím signálu.
Zjednodušeně lze říci, že bezplatné připojení k intenetu v současné době poskytuje každý desátý spoj Českých drah, když budou započítány i regionální trasy. Výhledově se chystá i dostupné Wi-Fi například v zastávkových vlacích z Berouna do Prahy.
Protože je připojení k internetu jednou z nejčastěji vyžadovaných a využívaných služeb při cestování vlakem, zdarma ho na svých hlavních tratích nabízí také oba soukromí dopravci, tedy LEO Express a RegioJet.
Wi-Fi připojení se rozmáhá i mezi provozovateli autobusové dopravy. Například společnost Asiana řeší internetové připojení prostřednictvím technologie CDMA, kterou poskytuje O2. Cestující nepotřebují heslo ani nic dalšího. Jen zkontrolují dostupnost sítě a připojí se k nezabezpečené bezdrátové síti Megabus. Díky umístění routeru těsně za sedadlem řidiče je zabezpečena bezproblémová distribuce signálu po celém autobusu.
Samotná konstrukce železničních vagónů výrazně ovlivňuje kvalitu připojení a sílu signálu. Propustnost elektromagnetických vln stěnami vagónů je klíčový problém. Starší typy díky své konstrukci zpravidla mnohem lépe propouštějí signál, zatímco u moderních vagónů dochází i k několikanásobně většímu útlumu.
Český telekomunikační úřad plánuje vydání aplikace, v níž by si cestující mohli aktuálně zjistit kvalitu signálu po celé délce plánované trasy. Ke kompletnímu pokrytí všech čtyř hlavních železničních tratí by mělo dojít nejpozději do roku 2021.
Hlavní město má v úmyslu pokrýt signálem v nejbližších letech postupně celou síť metra. V roce 2017 to bude minimálně část linky C. Poměrně vysoké náklady (ve výši přibližně 100 miliónů korun) zaplatí operátoři a poskytovatelé sítí. Internet zdarma najdete také v některých pražských tramvajích For City.
Spolehlivé a bezplatné připojení k internetu během cestování je pro cestující bez diskuze zajímavou službou. Neváhejte v diskuzi sdílet vaše zkušenosti s kvalitou připojení, které se mohou na jednotlivých trasách výrazně lišit. I s tím je při cestování nutné počítat.