Rychlost.cz Poradna Potíže s připojením Potíže s wifi připojením

Potíže s wifi připojením

Příčiny nedostatečné rychlosti internetu mohou být různé. Ne vždy je chyba na straně poskytovatele. Abyste odhalili zdroj problému a odstranili jej, proveďte několik jednoduchých testů a nápravných opatření. Jedná se o doporučované postupné řešení. V případě potřeby některý z kroků přeskočte.

Wi-fi připojení může mít nižší rychlost než kabelové

Pokud používáte jak bezdrátové připojení, tak připojení pomocí kabelu, s velkou pravděpodobností dosáhnete právě s kabelem vyšších přenosových rychlostí. Wi-Fi má totiž zpravidla nižší maxima ve srovnání s kabelem. Pokud máte vysokorychlostní internet, nutně to neznamená, že udávanou rychlostí budete k internetu připojeni. Přenosová rychlost je omezená a závisí na konkrétním typu tzv. access pointu, který používáte, a také na standardu, který se na vaší Wi-Fi síti využívá.

Připojte počítač k internetu pomocí kabelu

Pokud máte možnost připojit svůj počítač k internetu i pomocí kabelu, učiňte tak. Nemusíte přitom odpojovat bezdrátové připojení ani měnit jakékoliv nastavení. Po zastrčení konektoru se váš počítač ihned připojí k internetu. Vyzkoušejte si jeho funkčnost a případně změřte rychlost připojení na našem portálu rychlost.cz. Je-li je nyní internet funkční a dostatečně rychlý, chyba je na vaší lokální bezdrátové síti. Postupujte proto dalšími kroky. Pokud internet správně nefunguje ani po připojení kabelu, s velkou pravděpodobností je chyba na straně poskytovatele či přímo v routeru.

Přesuňte se dočasně blíže k routeru

Rychlost a funkčnost připojení k internetu přes Wi-Fi závisí na kvalitě bezdrátového signálu. Čím blíže k routeru bude počítač, mobilní telefon, tablet či jiné zařízení připojené k internetu, tím bude kvalita přenosu lepší. Proto se dočasně přesuňte se svým zařízením co nejblíže k Wi-Fi routeru a otestujte kvalitu a rychlost internetu. Pokud nyní vše funguje bez problémů, zvažte přemístění routeru. Signál se nejlépe šíří ve volném prostoru, ideálně ve středu místnosti. Naopak jiná elektronická zařízení, tlusté zdivo či kovové materiály kvalitu signálu zhoršují. Řešením je také pořízení nového výkonnějšího routeru, který zvládne přenos signálu i na větší vzdálenost.

Zjistěte, jestli síť nezatěžuje jiné připojené zařízení

V domácnostech používáme velké množství zařízení, která připojujeme k internetu. Mobilní telefony, tablety, počítače, chytré spotřebiče – každé zařízení si z celkové rychlosti vezme tolik, kolik potřebuje. Proto zjistěte, jestli nepoužíváte zařízení, které by rychlost neúměrně zpomalovalo. Pokud je to možné, odpojte od internetu všechny ostatní přístroje, a to nejen od bezdrátového připojení, ale také od kabelů k internetu.

Pokud na vašem aktuálně používaném počítači či telefonu po odpojení ostatních zařízení internet funguje bez problémů, chyba byla způsobena neúměrným zatížením. Zvažte proto snížení počtu zařízení, která budete připojovat k internetu. Řešením je také pořízení internetu o celkové vyšší rychlosti, která se mezi jednotlivá zařízení rozloží rovnoměrněji.

Odhalte míru zarušení lokální sítě

Bezdrátové připojení k internetu prostřednictvím Wi-Fi dnes používá téměř každá domácnost. Především v bytových domech se tak často stává, že se několik sítí potká na stejném kanále, a tak vysílají na podobných frekvencích a vzájemně se ruší. Přenos v síti je kvůli tomu pomalý a výrazně snižuje rychlost internetu. Jak odhalit, jestli vaše síť není zarušená a nezpůsobuje zpomalování internetu? Máte-li mobilní telefon se systémem Android, nainstalujte si aplikaci WiFi Analyzer. Ta vám přehledně graficky zobrazí, na jakém kanálu vysílá vaše a ostatní sítě v okolí. Aplikace vám také ukáže, který z kanálů je zatížen nejméně.

Pokud je vaše síť na nejvytíženějším kanále, je namístě provést přesun na kanál jiný. U každého routeru se změna kanálu provádí jiným způsobem. Nejčastěji se do adresového řádku internetového prohlížeče vyplní adresa modemu (nejčastěji 192.168.1.1). Poté se vyplní přihlašovací údaje obvykle napsané na štítku routeru a v uživatelském prostředí se kanál ručně změní. Detailní postup najdete v manuálu ke svému routeru, poradí vám s tím také poskytovatel internetu.

Připojte zařízení k jiné bezdrátové síti

Ani po odpojení dalších zařízení a změně kanálu Wi-Fi routeru se problémy s rychlostí nevyřešily? Pak je třeba odhalit, je-li problém opravdu na vaší lokální síti, nebo v samotném zařízení. Pokud je to možné, vyzkoušejte připojení k internetu na jiné bezdrátové síti. V případě přenosných zařízení (tabletu, mobilního telefonu, notebooku) se zkuste k internetu připojit například v kavárně či jiném místě s možností připojení k internetu. Pokud máte problémy s připojením na všech sítích, je třeba hledat příčinu na vašem zařízení.

Některé programy mohou způsobovat problémy s internetem

Pokud máte problémy s internetem jen na jednom zařízení a při připojení k jakékoliv síti, s velkou pravděpodobností je chyba v softwaru či nastavení. Zjištění konkrétního problému může být pro laika obtížné. Doporučujeme provést kontrolu antivirovým programem, který může odhalit aplikaci či vir, který problémy s připojením způsobuje. Někdy může paradoxně bránit v připojení i samotný antivirový program či firewall, proto je vyzkoušejte dočasně vypnout. V případě neustávajících problémů se obraťte na počítačového experta, který provede komplexní analýzu a odhalení závad.

Kontaktujte svého poskytovatele připojení

Pokud na základě provedených kroků a testů zjistíte, že by chyba mohla být opravdu na straně poskytovatele, obraťte se zákaznickou linku. Poskytovatel internetu je schopen provést testování na dálku a informuje vás, je-li chyba způsobena právě u něj.