Rychlost.cz Články Hrozí nám v nejbližších letech internetová apokalypsa? NASA varuje před ničivými následky sluneční bouře!

Autor článku: Jakub Janíček | 08.03.2024

NASA upozorňuje na riziko „internetové apokalypsy", kterou mohou způsobit silné sluneční bouře. V případě zasažení Země by důsledky byly vážné – bez elektřiny a internetu by se naše společnost ocitla v chaosu. Proto NASA zkoumá sluneční bouře pomocí sondy Parker Solar Probe, která by jí mohla poskytnout odpovědi na to, jak lépe chránit naši internetovou infrastrukturu.

Ilustrační obrázek

Sluneční bouře jsou přirozenou součástí našeho solárního systému, ale mohou mít i vážné důsledky pro naši civilizaci. NASA již delší dobu varuje před potenciálně ničivými dopady těchto jevů na naši energetickou infrastrukturu, a to zejména na internet. Hrozí nám v blízké budoucnosti skutečná „internetová apokalypsa"?

Solární bouře může způsobit doslova internetovou apokalypsu

Pojem „internetová apokalypsa" zavedla profesorka počítačových věd Sangeetha Abdu Jyothi z University of California v Irvine. Označuje tak situaci, kdy by masivní sluneční bouře mohla poškodit družice na oběžné dráze a narušit navigační a komunikační systémy, včetně GPS synchronizace, na které je internet závislý.

Důsledky by byly opravdu vážné – bez elektřiny a internetu by se naše společnost v podstatě zastavila a postupně se začala rozpadat. Některé predikční modely naznačují, že by k takové události mohlo dojít už v roce 2025, kdy Slunce vstoupí do období zvýšené aktivity známé jako „sluneční maximum".

Sluneční bouře ovlivňují planetu od nepaměti

Sluneční bouře jsou výrony nabitých částic ze Slunce, známé jako koronální výrony hmoty (CME). Tyto výrony mohou dosáhnout rychlosti až 11 milionů kilometrů za hodinu a Slunce je směrem k Zemi vystřeluje až 20krát týdně v závislosti na tom, kde se v jedenáctiletém cyklu aktivity nachází.

Když sluneční bouře zasáhne Zemi, magnetická pole pronikají atmosférou a vyvolávají přepětí v námi vytvořené infrastruktuře. Nejvíce ohrožené jsou severní zeměpisné šířky, kde je současně koncentrována velká část internetové infrastruktury.

NASA intenzivně zkoumá sluneční bouře pomocí sondy

NASA vyslala sondu Parker Solar Probe (PSP) na průzkum slunečních větrů ve vesmíru, aby tento jev lépe pochopila. Mise odhalila nové informace o slunečních erupcích, které by mohly alespoň částečně pomoci čelit jejich ničivému potenciálu.

Sonda identifikovala jev známý jako „supergranulární toky" v koronálních dírách, kde se objevují magnetická pole a odkud pravděpodobně pocházejí i vysokorychlostní sluneční větry. Tyto díry se během klidných období zpravidla nacházejí na pólech Slunce. I když se lidstvo dosud s takto ničivou sluneční bouří nesetkalo, riziko, že se dříve nebo později objeví, stále existuje.

Je proto důležité pokračovat ve výzkumu těchto jevů a hledat způsoby, jak ochránit naši technologickou infrastrukturu před jejich dopady. NASA je v tomto ohledu v první linii a věnuje většinu svých prostředků právě na zkoumání slunečních bouří. I přesto nelze vyloučit, že se ji nepodaří sluneční bouři včas zachytit, a ochránit tak Zemi před škodami.

Hledáte rychlý a spolehlivý internet? Zadejte adresu a vyberte si.
Vyplňte adresu přípojky (ulice a č.p.):

Rychlost internetu v dubnu roku 2024.

Nová kybernetická hrozba s názvem „Muddling Meerkat“, pravděpodobně pocházející z Číny, mapuje internet a obchází bezpečnostní opatření. Využívá systém doménových jmen (DNS) a otevřené DNS servery ke sledování globální internetové aktivity. Experti se domnívají, že může být cílem zmapování internetu nebo tajný výzkum.

Společnost CETIN rozšiřuje své portfolio o služby kybernetické bezpečnosti pod značkou CETIN X. Reaguje tak na rostoucí hrozbu kybernetických útoků a nabízí firmám i veřejné správě komplexní ochranu, včetně nepřetržitého monitoringu, analýzy hrozeb a pokročilých testů.

Projekt Starlink od SpaceX slibuje globální vysokorychlostní internet, ale bývalá fyzička NASA Dr. Sierra Solter-Hunt varuje před jeho možným dopadem na magnetické pole Země. Tisíce satelitů Starlink totiž vytvářejí vodivou vrstvu v atmosféře, která by mohla narušit magnetosféru chránící Zemi před kosmickým zářením.

Umělá inteligence (AI) mění svět zákaznické péče. Společnost O2 implementuje AI nástroje, včetně aplikace Virtual Buddy, která pomáhá zaměstnancům rychle a efektivně řešit dotazy klientů. Díky AI se zkracuje doba řešení dotazů, zvyšuje se efektivita práce a zlepšuje se spokojenost zákazníků.